Kaaimannen, apen, toekans en basilisken - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Kaaimannen, apen, toekans en basilisken - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Kaaimannen, apen, toekans en basilisken

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

15 Januari 2014 | Nicaragua, San Carlos

Lieve allemaal,

Wij zijn even voor een paar uurtjes terug in WiFi-land.

Na twee dagen in de chickenbus van Matagalpa naar Managua en van Managua naar San Carlos zijn we heerlijk vijf dagen in El Castillo aan de Rio San Juan geweest. De Rio San Juan is grotendeels de grensrivier met Costa Rica en is aan weerszijden omgeven door regenwoud. In Nicaragua verbindt de Rio San Juan de Caribische kust met het Nicaraguameer.
El Castillo, waar wij verbleven, is een autovrij dorpje (je kan er simpelweg niet komen met de auto), waar de breedte van de straat varieert van 1 tot 3 meter. De huizen aan de rivierkant zijn allemaal op palen in de rivier gebouwd.

Na ons boottochtje van San Carlos naar El Castillo hebben we verder 's middags en ook de zondag lekker veel vis gegeten, gelezen en in de hangmat gelegen. Ons hotel, La Posada del Rio, heeft een mooi balkon met hangmatjes en schommelstoelen die uitkijken over de rivier. Op en rondom de rivier gebeurt veel en zijn veel dieren te zien. Er varen ook regelmatig kano's en kleine motorbootjes met vissers voorbij. We hebben zelfs een gemotoriseerde kano gezien die koeien voortsleepte door de rivier om ze van de ene oever naar de andere te brengen. Het zag er wel wat zielig uit, maar ook wel weer fascinerend.
Naast eten en liggen in de hangmat hebben we een bezoek gebracht aan het fort van El Castillo dat de Spanjaarden in 1675 gebouwd hadden om Nicaragua te beschermen tegen de piraten.

Zowel zondag- als maandagavond zijn we om half 7 's avonds vertrokken voor een 'cayman night tour' bij (bijna) volle maan. De eerste toer was niet zo succesvol, maar de tweede zeker wel. Kaaimannen kunnen 40 jaar oud en tot bijna 2,5 meter lang worden. Na 7 jaar gaan ze zich voortplanten en leggen gemiddeld 30-40 eieren per keer op het land. Hiervan komen er circa 20 uit, waarvan hooguit 1 of 2 overleven. De rest wordt opgegeten door met name vissen.
We hebben in totaal vier kaaimannen gezien, waarvan de gids er twee uit het water heeft getild voor ons. De eerste die hij optilde, was vijf maanden oud en circa 40-50 cm lang. De tweede was circa vijf jaar oud en 80-90cm lang. Allebei de kaaimannen mochten wij vasthouden :-). Later hebben we vlak naast ons hotel nog een kaaiman van minimaal 1,5 meter gezien. Verder hebben we nog kikkertjes, vogels, vleermuizen en een basilisk gezien. Een basilisk is geen slang, zoals bij Harry Potter beweerd wordt, maar is familie van de leguaan. Basilisken zijn nachtdieren en kunnen inclusief staart maximaal 1,5 meter lang worden.

Dinsdag ging om 5.45 uur de wekker om met de boot naar het national parc Indio Maiz te gaan. Het regende behoorlijk in dit stukje regenwoud, dus we zaten met poncho's aan. Ook hadden we van tevoren laarzen moeten huren om 1,5-2 uur door de modder te hiken. En het stomme is dat we daar in Nederland niet echt blij mee zouden zijn, maar hier maakt dat niets uit. We hebben veel dieren gezien: 2 soorten toekans en veel andere vogels, 2 soorten gekleurde kikkertjes, apen (howler monkeys) en een grote leguaan. Top!

Vandaag, woensdag, hebben we de ochtendboot naar San Carlos genomen om hier zo door te gaan naar de eilandengroep 'Islas Solentinames' in het Nicaraguameer. Wederom een 'WiFi-vrije zone' ;-).

Veel liefs uit Zuidoost-Nicaragua,
Nol en Catelijne