Vissen en elektriciteits-issue - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Vissen en elektriciteits-issue - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Vissen en elektriciteits-issue

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

18 Januari 2014 | Nicaragua, San Carlos

Lieve allemaal,

Na El Castillo zonder WiFi, warm water en auto's gingen we nu voor Islas Solentiname zonder WiFi, warm water, auto's, mobiele provider, vrijwel zonder toeristen en na dag 1 ook nog zonder elektriciteit. Nu gebeurt dat overal in Nicaragua wel regelmatig, maar over het algemeen is de elektriciteit binnen een paar uur en zeker binnen een dag weer terug. Dus toen de eigenaar van ons hostel vertelde dat de elektriciteit was uitgevallen, gingen we van een dergelijk scenario uit. Deze keer was het echter anders. Er was een probleem ontstaan bij het omzetten van de zonne-energie naar 110volt. De technicus die dit kon maken, zat helaas gevestigd in de hoofdstad en kon op z'n vroegst over een week komen ;-). De hoteleigenaar had om die reden een eigen generator aangeschaft. Helaas was die alleen momenteel ter reparatie in San Carlos. Maar niet getreurd..hij bleek ook nog een accu te hebben waarmee we ca 3 uur licht hadden. Telefoons, tandenborstels e.d. opladen en de ventilator gebruiken kon niet, maar we hadden zo wel wat licht. En verder waren er kaarsen. Heel romantisch dus.

In totaal zijn we vanaf woensdag drie nachtjes op het eiland San Fernando van de eilandengroep 'Islas Solentinames' geweest. Ook echt een paradijsje! We zaten op de boot er naartoe samen met een Duitse jongen, Michael. Gezamenlijk besloten we op het eiland San Fernando uit te stappen. Daar vonden we een leuk, nieuw hostel voor slechts 15 dollar per nacht (Hostal Familiar Vanessa). Zowel wij als Michael bleven hier en zijn verder gezellig met elkaar opgetrokken.

Met de kapitein van de boot waarmee we gekomen waren, konden we vervolgens een toertje afspreken. Michael wilde graag vissen, wij wilden apen en kaaimannen zien en allemaal wilden we graag de andere eilanden zien. En dat kon allemaal in een dagtoertje. We begonnen donderdag met vissen. Nol en ik dachten dat we het allebei vreselijk zouden vinden, maar het was eigenlijk heel leuk. We hadden geen hengels, maar gewoon een draadje en een haakje met aas. Nol bleek een goede visser; ik niet, maar ik had wel de grootste lol. Nadat we genoeg vissen voor onze lunch verzameld hadden, zijn we nog brulapen gaan bezoeken op een eiland en kaaimannen en krokodillen gaan zoeken. Onze kapitein zag een krokodil van 4-5 meter en een kaaiman van ruim 2 meter, maar wij zagen helaas alleen een grote plons en het hoofd van de kaaiman. Daarna op naar de lunch. Hiervoor bezochten we een ander eiland, Mancarron. Bij restaurantje nummer twee hadden we succes. Zij wilden onze zelf gevangen vis wel klaarmaken en dat lukte ze goed. Het was een heerlijke lunch. Op het eiland Mancarron wonen veel kunstenaars die houten beeldjes maken en verven. We hebben een aantal kunstenaars bekeken, maar na één gezien te hebben, weet je het eigenlijk al wel. Ze maken namelijk gewoon allemaal hetzelfde. Na de lunch zijn we via de kaaimaneilanden naar een ander eiland met kunstenaars, Isla Venado, gegaan. Hier was de 'specialiteit' het schilderen van kleurrijke schilderijen met veel dieren. Ook allemaal vrijwel hetzelfde.

Na onze 'toerdag' hebben we besloten nog een dagje met z'n drieën te blijven om het eiland San Fernando verder te verkennen: heerlijk gehiked door de natuur...best pittig steeds heuvel op en af. Aangezien het nog niet echt toeristisch is hier, zijn er geen specifieke hiking trails en is er ook geen kaart. Pas toen we bij het uitzichtpunt aankwamen, stond daar een eerste (en laatste) bord met 'sendero 2', oftewel trail 2. Lekker op tijd dus deze bewegwijzering ;-). Na weer circa een uur kwamen we bij een huis. We vroegen de eigenaar of er een ander pad was, langs de kust, die ons naar het dorp kon terugbrengen. Zo'n pad bleek er wel te zijn, maar was wat overwoekerd. Hij bood aan ons te vergezellen op dit pad en z'n kapmes mee te nemen. Ideaal! Hij wilde ons ook wat oude rotstekeningen laten zien, maar helaas waren deze overwoekerd en kon hij ze niet meer vinden ;-). Na weer ca 1,5 uur kwamen we eindelijk bij het dorp aan..behoorlijk moe en hongerig.

Aangezien er slechts één keer per dag een boot gaat vanaf het eiland, moesten we vanochtend al terug naar San Carlos. Morgen (zondag) gaan we vanaf hier met een boot naar de grens met Costa Rica om vanaf daar verder te gaan reizen in Costa Rica.

Liefs, Nol en Catelijne

• 20 Januari 2014 - 22:44

Frans:

Hoi, nog steeds erg leuk jullie avonturen te volgen. Zeker nu we weer kunnen reageren (was een tijdje niet mogelijk). Hier ook alles nog OK, behalve dat de 11-steden tocht heeel ver weg is.

Veel plezier verder.