Holland America lijn in het Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Holland America lijn in het Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Holland America lijn in het Panamakanaal

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

11 Februari 2014 | Panama, Panama-stad

Lieve allemaal,

Sinds donderdag zijn we in Panama stad. Een leuke stad! Enerzijds een heel moderne stad met prachtige havens, een metrolijn in aanleg en een wijk met een grote boulevard met wolkenkrabbers. Anderzijds veel oude gebouwen. Veel zijn erg mooi, maar helaas zijn er ook veel in slechte staat. En het aantal chagrijnige en ongeïnteresseerde mensen, met name vrouwen, is hoog.
We zijn gestart in hostal Amador in de rustige wijk Balboa, maar na drie nachten zijn we geswitcht naar hotel White Lion in het levendige Casco Viejo. Casco Viejo ligt aan zee en herbergt veel mooie oude panden, leuke eettentjes, terrasjes en zelfs een bierbrouwerij (met ook alcoholvrij bier ;-)).

Het grootste deel van onze tijd in Panama stad hebben we doorgebracht langs het Panamakanaal. Het Panamakanaal is circa 80km lang. Van de Pacific gaan de schepen eerst via de Miraflores sluizen ca 18 meter omhoog en daarna bij de Pedro Miguel sluizen nog eens 9 meter omhoog. Vervolgens varen ze door een merengebied om daarna richting de Caribische kust in de Gatun sluizen weer ca 26-29meter te dalen. We hebben alle drie de sluizencomplexen bezocht. Erg indrukwekkend! Met name bij Miraflores en Gatun kon je veel zien..de boten waren zó dichtbij en zó groot. Zo hebben we ook het megacruiseschip (net een flatgebouw) 'De Zuiderdam' van de Holland America Lijn gezien. Bij Miraflores was er ook een uitgebreid museum met veel informatie over de sluizen. Interessant!

De huidige sluizen zijn 33,5m breed en 304,8m lang. De schepen die er doorheen mogen, zijn max 32,3m breed en 294,1m lang. Heel krap! De grotere boten hebben dus slechts ca 50 cm speling aan beide kanten. Met behulp van locomotiefjes met staalkabels wordt de boot continu op de juiste plaats gehouden om ervoor te zorgen dat ze precies in het midden blijft.
Omdat de nieuwe vrachtschepen groter zijn dan de maten van de huidige sluizen wordt er een nieuw stel sluizen gebouwd op twee plaatsen. Deze moeten in 2015 af zijn. Ze worden 40% langer en 60% breder en er kunnen straks schepen met 12.000 containers i.t.t. de huidige 4.500 doorheen. Van deze nieuwbouw konden we ook al één en ander zien.

Op maandag zijn we vroeg opgestaan om om 7.15 uur met de trein naar Colón aan de Caribische kust te gaan. Deze trein loopt langs het kanaal en de meren. Het ene moment ga je dwars door de jungle en het andere moment rijd je langs het water met de grote vrachtschepen en sluizen. We zaten in een coupé met extra veel glas, zodat we optimaal van het mooie uitzicht konden genieten. Erg gaaf!

Naast onze kanaalbezoekjes hebben we lekker geshopt in de shopping mall, de eilanden van de wijk Amador (causeway) bezocht en Casco viejo uitgebreid bekeken.

Morgen door naar de San Blas eilanden aan de Caribische kust om vanaf daar verder te gaan naar Colombia met de boot. Het kan zijn dat we weer enkele dagen wifiloos zijn dan.

Veel liefs,
Nol en Catelijne

• 13 Februari 2014 - 12:11

Marc Brammetje Roekens:

Fijn dat er treintjes zijn ;-)

Dat zijn behoorlijk indrukwekkende plaatjes, jongelui!

Hebben jullie al een idee wat je in Colombia wilt gaan zien?

• 16 Februari 2014 - 12:05

Suzan:

Tsjonge wat een schepen. Machtig om te zien dat Panamakanaal. Goede reis weer verder!