Galapagos dag 3: Bartolomé en Santiago - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Galapagos dag 3: Bartolomé en Santiago - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Galapagos dag 3: Bartolomé en Santiago

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

25 Maart 2014 | Ecuador, Galapagos Islands

Lieve allemaal,

Na een nachtje varen, scheen de zon bij het ontbijt al volop; het beloofde een mooie dag te worden. Net als gisteren moesten we om 7.45 uur klaar staan bij de rubberboten, zogenaamde dinghy's, om naar het eiland Bartolomé te gaan. Vanaf de boot kon je de vorm van dit mooie lava eiland al zien. Dit is een wat jonger eiland dan Genovesa en is nog amper begroeid. Het lijkt wel een soort maanlandschap. Als je foto's van de Galapagos ziet, staat dit eiland met haar 'pinnacle rock' er vrijwel altijd op. Deze bijzonder gevormde rots blijkt alleen geen gevolg te zijn van erosie, maar van mensenwerk. In 1941 hebben soldaten uit de VS een tijd gestationeerd gezeten op de Galapagos eilanden om het Panama kanaal te controleren/te verdedigen. Ze hebben vanaf hier niet hoeven ingrijpen, maar om hen bezig te houden, werd er wel geoefend. Zo is op Bartolomé een bom gegooid, waardoor deze rots in tweeën is gebroken en de 'pinnacle rock' is ontstaan.
Bartolomé bestaat uit maar liefst 66 kraters en doordat alle 66 kraters actief waren in dezelfde periode is dit eiland ontstaan.

We zijn naar het hoogste punt van Bartolomé gehiked. Vanaf daar hadden we prachtig uitzicht over het maanlandschap, de pinnacle rock en verschillende baaien. Daarna zijn we in de dinghy langs de pinnacle rock gevaren en daar hebben we pinquïns gezien.
Later zijn we op datzelfde punt gaan snorkelen en hebben we grote zeesterren in allerlei kleuren, 2 white tip haaien, 2 grote kreeften (ca 30 cm), 2 soorten roggen (sting en eagle ray), zeekomkommers en allerlei soorten vissen gezien.

Na de lunch zijn we naar het 'buureiland' Santiago, naar Sullivan bay, gevaren. Daar hebben we over een lavaplateau gewandeld. Een erg mooi gevormd lavaplateau van zwart basalt. De meeste lava was wat langzamer gestold waardoor er minder lucht in het gesteente zat, het gesteente glad en rond was en de lavastroom nog goed zichtbaar was. Heel bijzonder om te zien. De wandeling sloten we af met snorkelen. Hier zagen we wederom een white tip haai en veel vissen, maar niets nieuws.

Kortom weer een mooie dag!

Liefs,

Nol en Catelijne

• 02 April 2014 - 20:25

Eefje:

Indrukwekkend hoor. En zo leuk die pinguins!! :)

• 02 April 2014 - 20:26

Eefje:

En een vreemde vogel op die laatste foto... van welk soort zou die zijn??;)