Galapagos dag 5: Isabela Elizabeth & Urbina bay - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Galapagos dag 5: Isabela Elizabeth & Urbina bay - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Galapagos dag 5: Isabela Elizabeth & Urbina bay

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

27 Maart 2014 | Ecuador, Galapagos Islands

Lieve allemaal,

Na wat uitslaaptijd (een half uur extra :-)) zijn we met de dinghy's gaan varen langs kleine eilanden en in de mangrove van Elizabeth bay (Isabela eiland). We hebben weer pinquïns, zeeschildpadden, zeeleguanen en zeeleeuwen gezien. Bijzonder was dat we een bijna 4 meter grote Manta (manta ray) gezien hebben die met één 'vleugel' uit het water kwam. Een erg mooi gezicht!
We hebben nu ook voor het eerst de 'blue footed boobies' gezien. Heel vergelijkbaar met de 'red footed boobies', maar de voeten zijn nu felblauw. Dit zijn de boobies van de uitgebreide paringsdans. Verder hebben we nog aalscholvers gezien. Op zich zijn die niet echt bijzonder, behalve dat ze alleen op de Galapagos niet (meer) kunnen vliegen. Er is hier voldoende eten voor hen te vinden wat ze zwemmend en duikend kunnen vinden. Het vliegen zijn ze verleerd en hun vleugels worden in verhouding steeds kleiner. De aalscholvers heten hier ook wel 'flightless cormorants'.
Om af te koelen van dit boottochtje mochten we lekker zwemmen rondom de grote boot. Nol durfde als eerste van het bovendek te springen. Toen konden de andere mannen natuurlijk niet achterblijven, maar niet iedereen durfde ;-).

's Middags zijn we eerst gaan snorkelen in Urbina bay van Isabela. Het water is hier een stuk kouder (ca 18 graden). We hebben de volgende beesten onder water gezien: grote zeeschildpadden (mannetjes ruim 1 meter), koffervissen, papegaaivissen en allerlei andere soorten vissen.

Tot slot was het tijd voor een wandeling over het eiland, rondom Urbina bay. Ook hier hadden we weer veel mazzel. We hebben landschildpadden gezien. De mannetjes kunnen ca 1,5 meter groot worden en ze kunnen wel 200-250 jaar oud worden. Wij hebben er één van ca 110-120 cm gezien en verschillende vrouwtjes van ca 70-90 cm. Daarnaast hebben we grote (land)leguanen gezien. De mannetjes kunnen wel 70 worden; ouder dan de zeeleguanen. Waarschijnlijk komt dat doordat de zeeleguanen actiever zijn en het water koud is. Hierdoor verliezen zij meer energie en overlijden jonger. De mannetjes landleguanen zijn groter en kleurrijker dan de vrouwtjes. De vrouwtjes zijn veel donkerder van kleur.
Erg gaaf deze beesten allemaal in het echt te zien!

Liefs,
Nol en Catelijne

• 31 Maart 2014 - 19:48

Patricia:

Wat een leuke foto van die vogels met de blauwe voeten! Zo te zien is het verder een heel saai vogeltje, beetje kleurloos, maar die pootjes.... don't step on the blue suede shoes......

• 02 April 2014 - 20:29

Eefje:

Wat een hoop beestjes hebben jullie gezien. Leuk hoor! Mooie foto's ook weer.