5000 meter! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu 5000 meter! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

5000 meter!

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

13 April 2014 | Ecuador, Latacunga

Lieve allemaal,

Na de Quilotoa loop zijn we teruggekomen in Latacunga en gelukkig stond er alweer verse appeltaart in de oven..heerlijk :-)! Maar het relaxen was van korte duur, want de volgende dag vertrokken we al om half 9 naar de Cotopaxi vulkaan. Ik was de enige vrouw; verder 4 mannen (& ons mini mannetje).

We werden alle 5 geheel ingepakt: bivakmuts op, warme jas, 2 broeken, sjaals, wanten...het beloofde koud te worden. Na een stop bij een museum en een stop bij een meer kwamen we bij de parkeerplaats op 4.500 meter. Door de stops op verschillende hoogtes en het drinken van veel water en coca thee waren we al een beetje geacclimatiseerd, maar merkten toch wel direct dat de lucht weer een stuk ijler was.

We zouden hiken naar een herberg op 4.800 meter. 300 Meter stijgen klinkt weinig, maar hier doe je toch al gauw een uur over op deze hoogte. Onze gids liep in een vrij langzaam, maar constant tempo. Wij wilden eigenlijk sneller, maar zagen al gauw bij andere groepen dat dat alleen maar voor afhakers zorgde. Uiteindelijk ging dit tempo veel beter. Eenmaal bij de herberg bleek deze gesloten te zijn wegens reconstructie. Helaas! Onze gids stelde nu voor om nog 200 meter te stijgen tot de gletsjer. We besloten mee te gaan, maar konden altijd terug als het niet zou gaan. Maar het ging top en daar stonden we op 5.000 meter aan de rand van de gletsjer. Precies op dat moment klaarde het ook op, zodat we een super uitzicht hadden. Prachtig was het!

Hoe mooi de gletsjer ook is, hij vormt wel een groot gevaar voor Ecuador. Als deze actieve vulkaan namelijk uitbarst, smelt de gletsjer ook en staat vrijwel heel Ecuador onder water. De gletsjer is op sommige plaatsen zelfs 80 meter dik. Dat zorgt dus voor een flinke waterhoos. Daarbij is het een explosieve vulkaan en zal ook de lava zich snel verspreiden over een deel van Ecuador.
De Cotopaxi is één van de hoogste actieve vulkanen ter wereld. De laatste grote uitbarsting waarbij Latacunga verwoest werd, was in 1877 en duurde circa 20 jaar. De geologen verwachten dat het geen jaren meer duurt voor hij opnieuw uitbarst, aangezien er ongeveer iedere honderd jaar een grote uitbarsting is.

Na een mooie tocht stond in het hostel weer lekker verse appeltaart op ons te wachten. Daarna zijn we moe maar voldaan in slaap gevallen.

Veel liefs,
Nol en Catelijne