Beelden in de jungle - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Beelden in de jungle - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Beelden in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

21 April 2014 | Colombia, San Agustín

Lieve allemaal,

Maandagochtend zijn we na een heerlijk ontbijtje vertrokken uit Popayan met de bus van 9.30 uur naar San Agustin. We hadden weer een lekker hard scheurende buschauffeur door de bergen, maar het ging gelukkig allemaal goed. Wel nog even oponthoud doordat ze het puin van een recente lawine aan het opruimen waren.

Tegen 15 uur, na onze bustickets en een toertje geregeld te hebben, kwamen we aan in ons leuke hotelletje boven op de berg in een mooie tuin (Casa de Francois). Vanaf daar zijn we direct naar de archeologische opgravingen van San Agustin doorgegaan, waar we ruim 2 uur rondgelopen hebben van de ene opgraving naar de andere.
Er zijn allerlei beelden te vinden die daar en in de omgeving gevonden zijn. Het gaat om beelden die op graven stonden en samen met andere grote stenen een soort hunebedden vormen. De oudste beelden stammen uit de periode 300 voor Christus en zijn gemaakt door twee volkeren hier uit de regio die min of meer afgesloten waren van de rest van de wereld en leefden rondom de rivier 'Rio Magdalena'.

Na een heerlijk nachtje in ons huisje in de jungle en een ontbijtje met zelfgemaakt brood begon om 9 uur ons toertje door de omgeving...tenminste dat dachten we ;-). Om 9 uur geen jeep, om half 10 geen jeep, maar wel een telefoontje dat onze jeep vertraagd was. Tegen tienen kwam onze jeep, maar hij gaf aan dat er iets kapot was aan de jeep en dat we nu in andere jeep kwamen te zitten. Helaas zonder gids, maar verder dezelfde toer. En met gezellige, andere toeristen. We zouden wel een uurtje later terugkomen, maar dan waren we nog steeds op tijd voor de nachtbus (19.15u). Prima opgelost dus.

Eerst brachten we een bezoekje aan een haakse bocht van de rivier Rio Magdalena met stroomversnellingen en veel fossielen. Daarna door naar oude graftombes. Hier waren geen beelden bij, waardoor men denkt dat het hier om armere mensen ging, maar dat is niet bewezen. Op weg naar de archeologische site 'Los Idolos', met het grootste beeld uit de regio, kwamen we langs een klein, zogenaamd 'panela' (een soort kandij)-verwerkingsbedrijfje. Leuk om te zien hoe ze met de hele familie suikerriet verwerken tot panela.

We stopten overal alleen erg lang, doordat onze chauffeur niet aangaf wanneer we door moesten gaan. We begonnen ons dus wel wat zorgen te maken over de nachtbus. Toen ik de chauffeur vroeg of we 17 uur wel gingen halen, zei hij dat het zeker wel na 18 uur ging worden. Dat werd dus krap. Zoals we inmiddels wel vaker meegemaakt hebben in Colombia, werd dit geheel als ons probleem gezien. Gelukkig waren de andere toeristen (op 1 Nederlander na) behulpzamer en stemden zij er mee in om 1 waterval, die voor 2 extra tijd zorgde, te skippen. Na het missen van de nachtbus na carnaval konden we nu dus gelukkig voorkomen dat dit zich ging herhalen.

We hebben vervolgens nog een archeologische site 'las piedras' bezocht met weer mooie beelden (o.a. Doble Yo) en tombes. En tot slot een waterval die het einde van een kloof in stort en daar verder stroomt. Indrukwekkend!

Gelukkig waren we uiteindelijk na een leuk toertje op tijd terug en konden we nog douchen, eten en omkleden voor de nachtbus naar Bogota.

Veel liefs,
Nol en Catelijne