grensovergang - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu grensovergang - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

grensovergang

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

19 Januari 2014 | Costa Rica, Fortuna

Lieve allemaal,

Een dag van tevoren hadden we al een bezoekje aan de migratie gebracht om alles vast te regelen voor ons vertrek naar Costa Rica. Maar dat mocht natuurlijk niet een dag van tevoren; zelfs de formulieren mochten we nog niet invullen. De eerste persoon die we spraken, zei dat we de volgende dag om 10 uur moesten komen en dat de boot dan ook meteen zou vertrekken. Dat klonk aantrekkelijk. Helaas werd ons daarna tot twee keer toe verteld dat we al om 8 uur aanwezig moesten zijn en dat de boot om 12 uur zou vertrekken. Als de boot echter al eerder vol zou zitten, vertrok hij eerder. Heerlijk vaag dus weer.

Toen wij er om 8 uur waren, lag de migratiedienst nog te slapen en moesten de passagiers buiten wachten.
Gelukkig maar, want nu hadden we nog tijd om te ontbijten.

Om half 10 waren we alsnog door de douane, die hier nog met een typemachine werkt, heen. Aangezien we een paar dagen later het land uit gingen dan ons 30 dagen visum toeliet, hadden we een boete van $ 20 p.p. verwacht. We hadden vandaag echter een lucky day, want we hoefden nog geen $ 4,- samen te betalen.

Eenmaal op de boot moesten we nog circa een uur wachten tot hij vol zat en dus kon vertrekken. Maar deze tijd werd goed ;-) benut door nog twee extra paspoortcontroles en het invullen van de formulieren voor Costa Rica. Alle locals werden hierbij geholpen en alles werd nog extra gedubbelcheckt bij hen.

Om kwart voor 11 vertrok de boot voor een mooi tochtje over de Rio Frio. Onderweg zagen we nog veel schildpadden, vogels en een kaaiman. Leuk! En na een klein uurtje werden we keurig bij de grenspost Los Chiles afgezet. De koffers van de locals werden uitgebreid gecheckt, maar wij mochten zo doorlopen, Costa Rica in.

Vanuit Los Chiles hebben we de bus, via Ciudad Quesada, naar la Fortuna genomen. En wat een luxe..gewoon een Marco Polo bus met comfortabele, verstelbare stoelen. We waren alleen nog wel 6 uur onderweg, want het tempo lag niet hoger dan dat van de chickenbus.

Veel liefs uit La Fortuna,
Nol en Catelijne

• 20 Januari 2014 - 15:00

Wouter Mak:

Bocas del Toro, 20 januari 2014

Lieve mensen,
    De kortste weg is over de bergen van top tot top. Helemaal geen grensovergangen, vliegend op weg naar echter - voor zover die bestaat - vrijheid.
    Alles wat jullie schrijven met hart en ziel, bloed, zweet en tranen hebben wij lief alsof het met bloed geschreven is. Maar wie de lezer kent doet toch niets voor de lezer. Het is waanzin. Het is dezelfde waanzin die ook in de liefde zit. Maar er zit ook altijd enig verstand in de waanzin. Blijf dus toch maar schrijven.

Wouter Mak