Alcoholvrij bier, stemmen, megawafel - Reisverslag uit Villa de Leiva, Colombia van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Alcoholvrij bier, stemmen, megawafel - Reisverslag uit Villa de Leiva, Colombia van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Alcoholvrij bier, stemmen, megawafel

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

12 Maart 2014 | Colombia, Villa de Leiva

Lieve allemaal,

Vrijdagochtend zijn we doorgereisd van San Gil naar Villa de Leyva, iets naar het zuiden en ca. 1.000 meter hoger.

We hadden al veel goede verhalen over Villa de Leyva gehoord, maar dat klopte ook zeker. Dit stadje past in het rijtje mooiste en leukste koloniale stadjes, samen met Antiqua en León. Overal lage, witte huisjes, pleinen en veel leuke restaurants en kroegjes.
Tot nu toe konden we de Colombianen lang niet altijd goed verstaan, maar hier was het een verademing..iedereen sprak weer duidelijker en slikte niet de helft van de woorden in. En ook de mensen zijn hier nog weer een stuk geïnteresseerder, aardiger en behulpzamer.

We vonden een leuk hostel (Renacer Colombian Highlands) op 1,2 km buiten het stadje, waar we ons mooie, eigen huisje hadden met een hangmat voor de deur. Top! Wel iedere dag 15-20 minuten lopen naar het centrum, maar dat was goed te doen.

Vrijdagmiddag lekker wat rondgelopen en vooral genoten van alle horeca: een megawafel met aardbeien en cappuccino, alcoholvrije biertjes in de kroeg en een pizzaatje met kaas en appel als avondeten.

De markt van Villa de Leyva was op zaterdag. Daar lekker rondgelopen en verder de stad verkend. 's Avonds lekker lam gegeten met live muziek. Heerlijk!

Zondag was verkiezingsdag voor de senaat. Verschillende straten en een deel van het plein waren hiervoor afgezet door de politie. En overal was het druk..een goede opkomst!
Doordat we niet overal langs konden, moesten we omlopen en kwamen we langs een klein, Italiaans restaurantje met 1 bankje voor de deur, 1 tafeltje binnen en een soort barretje met 4 krukjes. De eigenaar stond zelf te koken en bleek een gepensioneerde Italiaan te zijn die vloeiend Vlaams sprak ;-). Sinds een jaar of 8 woonde hij met z'n gezin in Villa de Leyva. Hij nodigde ons uit ook te blijven eten en aangezien het goed rook, er lekker uitzag en er een leuke sfeer hing, bleven we. De tafel werd in het midden van het restaurantje gezet en we konden daar met een Colombiaans stel aan eten. Lekker veel Spaans gekletst met hen en veel gehoord over Colombia. Leuk!

Maandag bijtijds op om na het ontbijt te gaan hiken de bergen in. Over een wat overwoekerd paadje trokken we de bergen in naar verschillende uitzichtpunten en een waterval. Een mooie route. Daarna hebben we met de familie van het hostel meegegeten, alvorens we de middagbus naar Bogota namen om vanaf daar de nachtbus naar Salento, aan de andere kant van de Andes, te nemen.

Veel liefs,
Nol en Catelijne

• 13 Maart 2014 - 10:02

Frans:

Wat genieten we elke keer ban jullie prachtige verhalen en foto's. Zo te lezen gaat het prima met jullie (3-en). Hiken met een baby in de buik lijkt me geen sinecure. Nol, jij mag toch wel alcoholhoudendn bier drinken of ben je ook zwanger/solidair?
    Hier maken we ons op voor de gemeenteraadsverkiezingen. Zal wel weer een lage opkomst zij en de one-issue partijen zullen dan wel weer scoren. Dit alles in een prachtig voorjaarszonnetje, het is de hele week al vrijwel onbewolkt en 15-19 graden. Winterbandjes alleen maar in Zwitserland nodig gehad.

Veel reisplezier verder...

• 26 Maart 2014 - 19:21

Corné:

Potverdorie, dit is een leuk verhaal. Enige mindere lijkt me die alcoholvrije biertjes. Een koloniaal stadje verdient een beter welkomst. O ja, en die man op de 5e foto komt uit Amerika, for sure!!