Devil's nose - Reisverslag uit Alausí, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Devil's nose - Reisverslag uit Alausí, Ecuador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Devil's nose

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

02 April 2014 | Ecuador, Alausí

Lieve allemaal,

Nol had zondagochtend nog een dinghy ride gemaakt langs de kust om de zonsopgang, blue footed boobies en zeeleeuwen te zien.
Verder zijn we de gehele zondag aan het reizen geweest: varen naar de haven, vliegen, busreis. Rond 19.30uur kwamen we aan in Alausi, in midden/zuid Ecuador.

Alausi is een leuk bergdorpje dat op ca 2300 meter ligt. Na de warme Galapagos is wat koelte in de bergen lekker. Net als in Otavalo lopen veel mensen hier in traditionele, gekleurde kleding en met hoedjes op. Een mooi gezicht! Wel valt op dat de mensen echt heel klein zijn en helemaal de oudere mensen die ook nog eens behoorlijk krom lopen.
Het mooiste plekje in de stad is rond het treinstationnetje en langs de rails. De rails van het voormalige stoomtreintje loopt dwars door het stadje en langs de rails staan mooie, gekleurde huizen met balkonnetjes.

Maandag en dinsdag hebben we lekker het plaatsje verkend, op het terras gezeten en gelezen. Woensdagochtend hebben we de spectaculaire treinreis de 'Devil's nose' gemaakt. In 1902/3 is dit traject van Alausi naar Sibambe in gebruik genomen. Na heel veel jaren stil gelegen te hebben, is het in de 21ste eeuw gerestaureerd en sinds 2011 kan deze rit weer gemaakt worden. Nu alleen niet meer met een stoomlocomotief, maar met een dieselloc ervoor. Het is een erg mooie rit door een stuk van de Andes. Het meest bijzondere deel is de berg de 'Devil's nose'. Deze wordt zo genoemd omdat de berg net twee ogen en een grote neus met neusgaten lijkt te hebben. Bij deze berg moet de trein een afdaling van ca 500 meter maken. Dit is opgelost door twee zogenaamde switchbacks te maken. De trein rijdt dan eerst vooruit, vervolgens achteruit op een volgend traject en tot slot weer vooruit op het laatste traject. Eenmaal in het dal op station Sibambe aangekomen, stonden traditionele dansers ons op te wachten, kregen we een lunch en konden we het museum bezoeken. Na ca een uur reden we hetzelfde traject weer terug naar Alausi. Deze rit was zeker de moeite waard!

Liefs,
Nol en Catelijne