Adrenaline, kaarsen, 4x4, limestone - Reisverslag uit Semuc, Guatemala van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Adrenaline, kaarsen, 4x4, limestone - Reisverslag uit Semuc, Guatemala van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Adrenaline, kaarsen, 4x4, limestone

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

28 November 2013 | Guatemala, Semuc

Lieve allemaal,

Zaterdag zijn we om 8 uur vertrokken uit Flores met een minibus voor een prachtige rit door de bergen. Onderweg moesten we met de bus op een pont. Er gingen behoorlijk wat voertuigen op en er hing maar een 75pk-buitenboordmotor achter. Onderweg moesten de middelste auto's dan ook steeds naar voren en naar achteren rijden om een beetje vaart te kunnen maken :-). Om 16.30 kwamen we aan in Lanquin en vanaf daar moesten we nog 45minuten over een bospad in een 4x4. Maar het was het allemaal waard!

We sliepen twee nachten in een bungalow (Hostal El Portal) in Semuc Champey. Erg leuk en een mooie omgeving. Wel waren er douches met alleen koud water en was er alleen elektriciteit tussen 18 & 22 uur 's avonds en die viel ook nog gemiddeld vier keer uit.

Zondag lekker relaxt opgestaan, maar daarna begon het bikkelen. Eerst een pittige hike bergopwaarts naar een uitzichtpunt. Vanaf daar had je mooi uitzicht op een natuurlijke brug van 'limestone' (ca. 300m lang) met 22 blauwgroene waterpoeltjes erop. Super mooi! Onderweg nog een groep apen gezien.
Daarna een behoorlijke afdaling naar deze brug toe. Daar zagen we de snelstromende rivier onder deze brug doorgaan en mochten we zwemmen in de poelen. Lekker verfrissend. Al klauterend, zwemmend en af en toe een stukje van de rotsen afglijdend kwamen we bij het einde van de brug, waar we de rivier er weer onderuit zagen komen.
Daarna even relaxen en lunchen, maar dat was van korte duur. Deze keer op weg naar een grot. Daar kregen we allemaal een kaars en moesten we het koude water in de grot in. De kaarsen vormden de enige lichtbron. Het begon wel relaxt met wat lopen door het water en af en toe wat zwemmen. Maar daarna kwamen we in de buurt van een waterval in de grot en moesten we met touwladders omhoog (best pijnlijk aan blote voeten), door nauwe stukken klimmen, met een touw omhoog klauteren en tegen de stroom in zwemmen of lopen. Super gaaf! En dat allemaal bij het licht van onze kaars. We dachten dat we er aan het einde uit konden, maar helaas..we moesten het hele eind terug ;-).

Na deze lekker actieve dag zijn we maandag even gaan relaxen. Om 13uur zijn we teruggegaan naar Lanquin om daar nog een middagje te verblijven in een mooie bungalow boven op de berg, met prachtig uitzicht over de omgeving.

Dinsdag werden we rond half 9 opgepikt door de bus naar Rio Dulce (oost-Guatemala, aan de kust).

Veel liefs,

Nol en Catelijne

• 28 November 2013 - 14:24

Rozemarijn:

Wauw, wat ziet dat er mooi uit! Ben weer benieuwd naar jullie volgende avontuur!

Liefs uit Woerden (ja we wonen er inmiddels:) )

• 28 November 2013 - 19:58

Eef:

Haha en ik maar denken dat ik niet in Semuc champey geweest ben. Mooi wel! Wij zaten toen in het plaatsje Coban. Prachtige en zware tocht inderdaad, maar zeker de moeite waard!
    Die kaarsen in de grot kan ik me niet herinneren. Klinkt heel stoer!
    Veel plezier nog en geniet lekker van het rustige Rio dulce en daarna van het gezellige Antiqua! Kus!