Gammele taxi, busstop, vulkanen, Pompeii - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Gammele taxi, busstop, vulkanen, Pompeii - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Gammele taxi, busstop, vulkanen, Pompeii

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

07 December 2013 | El Salvador, Santa Ana

Lieve allemaal,

Hier een eerste berichtje uit El Salvador. Dinsdag zijn we in Santa Ana, El Salvador, aangekomen. We hadden een leuk hostel uitgezocht in de Lonely Planet (Casa Verde), maar toen we aankwamen, leek het dicht. Gelukkig besloot de taxichauffeur toch aan te bellen en bleek er een prachtig hostel achter de dichte deuren te schuilen met hangmatjes, een mooie keuken, een zwembadje, picknicktafels, dakterras...eigenlijk alles wat je nodig hebt!
De eerste avond meteen gezellig met anderen gekletst en kwamen we met een leuk Nederlands stel, Wouter en Marjan, in contact. Erg gezellig met z'n vieren.

Woensdag de stad verkend. Vrij smerig, maar met een mooi centraal plein. Ook in El Salvador houden ze van een feestje...op het centrale plein was gezellig muziek en dans. 's Avonds heeft Wouter een heerlijk tweegangen-diner voor ons gekookt. En sindsdien hebben we een soort 'kookclubje' opgericht waarbij we om de beurt koken (het liefst uitgebreid) en het ontbijt verzorgen. Erg lekker en gezellig.

In de buurt van Santa Ana is een national park met vulkanen. Daar zijn we donderdag naartoe gegaan en in tegenstelling tot code rood in Nederland was het hier stralend weer.
We konden kiezen tussen een chickenbus om 7 uur 's ochtends die op elke hoek stopt en er daardoor 1,5-2 uur over doet òf een gammele, rammelende taxi uit het goede bouwjaar 1983. We besloten met z'n vieren een taxi te delen. Voor ons relaxt en voor onze taxichauffeur een goede deal (waarschijnlijk 2-3 keer z'n normale dagomzet). We hebben een mooie rondwandeling gemaakt en alle drie de vulkanen en een mooi meer gezien.

Op vrijdag hebben we weer de 30-jaar oude taxi genomen met z'n vieren en deze keer was Joya de Céren, ook wel het Pompeii van El Salvador genoemd, de bestemming.
Onze taxichauffeur kwam keurig op tijd en had speciaal voor vandaag een mooi overhemd aangetrokken en de 'Footprint'-reisgids van Centraal-Amerika aangeschaft. Waarschijnlijk waren de ritjes met ons voor hem zo lucratief dat hij er over denkt tours te gaan aanbieden met de taxi uit 1983.
Het Pompeii van El Salvador was mooi en indrukwekkend. Er zijn hier in tegenstelling tot in Pompeii geen mensen gevonden, omdat men meer tijd had om te vluchten. Het mooie hier is dat dit de enige plaats is waar we Mayahuizen van klei van 'gewone mensen' gezien hebben. Tot nu toe hadden we alleen gebouwen van steen, zoals de tempels, pyramides en huizen van welgestelden, gezien.
Het gekke was dat wij vrijwel de enige bezoekers waren.

Het plan was eigenlijk om vandaag, zaterdag, door te reizen. Alleen alle hostels op onze volgende bestemming zaten vol, dus zijn we lekker nog een dagje langer gebleven. Vandaag hebben we met z'n vieren de chickenbus genomen voor een kwartje. De bus zou vertrekken vanaf de busterminal, maar daar werden we verwezen naar een locatie verderop waar een directere bus zou gaan. Deze bus raakte alleen oververhit, waardoor we er toch een km eerder al uit moesten. Uiteindelijk kwamen we toch op de plaats van bestemming, een mayaruïne (Tazumal). Niet heel groot, maar wel mooi en wederom weinig andere toeristen.

Morgen reizen we met z'n vieren door naar Juayúa.

Veel liefs uit El Salvador,
Nol en Catelijne

• 09 December 2013 - 09:37

Frans:

Wat is het leuk om jullie belevenissen mee te maken. Wat een prachtige foto's! Veel plezier verder!

• 09 December 2013 - 10:00

Corné:

Hoi,

Is het toerisme seizoen aangezien de hostels op jullie weg vol zitten? Ik heb dit in Azië eigenlijk nooit meegemaakt, altijd plek. Joya de Ceren ook verwoest door een vulkaan in het verleden??

En, ook de Ajax "El Salvador" tegengekomen??

Cheers,
    Corné