Thuis, ashboarding en baby-turtles - Reisverslag uit León, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Thuis, ashboarding en baby-turtles - Reisverslag uit León, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Thuis, ashboarding en baby-turtles

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

21 December 2013 | Nicaragua, León

Lieve allemaal,

Maandag om 4.45 uur op om om 6 uur met de bus uit San Salvador te vertrekken. Het grootste deel van de rit hebben we doorgebracht in Honduras. Na 10 uur kwamen we eindelijk in León, Nicaragua, aan. Dat voelde als thuiskomen. Maar ook hier is wel het één en ander veranderd: toeristischer met veel meer hostels, barretjes en restaurants, een verhoogd en autovrij central parc en een deels witgeschilderde kathedraal.

Ons adres is: vanaf hotel Europa 1 blok naar het zuiden, het oranje hoekhuis. Het klinkt als een vaag adres zo zonder straatnaam en huisnummer, maar na kort zoeken, kwamen we wel degelijk op de juiste plek. En huisnummers ontbreken hier nu eenmaal.
Echt luxe, want we mogen hier verblijven in het huis van oude bekenden, Desiree en Johnson, die inmiddels in Utrecht wonen. Maandag was Karla, hun nichtje, er nog en hebben we gezellig met haar bij een leuk restaurantje gegeten. Daarna hadden we het huis voor onszelf.

Dinsdag lekker door de stad geslenterd en met Wouter en Marjan in het Parque central afgesproken en gezellig gegeten en geborreld.

De eerste Nicaraguaanse chickenbus namen we met z'n vieren op woensdag. Hiervoor moesten we best een eindje lopen naar het oudste deel van León, Subtiava. Onderweg kwamen we langs mijn oude huis. Super om dit weer te zien en helemaal leuk om mijn huisbaas Rigo en huishoudster Ana weer te zien. En er was direct herkenning!
Nog een kort sightseeing gedaan en daarna in een volle chickenbus naar het strand, Las Peñitas, gegaan. 's Middags gingen we vanaf daar met een bootje naar national parc 'Isla San Juan de Venado'. Varend door de mangrovebossen hebben we veel vogels en krabben gezien en als hoogtepunt heel veel baby-turtles, die net uit hun ei gekomen waren en op weg waren naar de zee.

De stad hebben we verder bekeken op donderdag en lekker wat geshopt. Einde van de middag kwamen we per ongeluk in een besloten feestje, een soort modeshow, terecht. Erg komisch! Degene die hier bij betrokken was, was dansleraar Martin die ik uit 2004 kende. Leuk om ook hem weer te zien.
En daarna kwam Gloria, m'n voormalige Spaanse lerares, gezellig met ons borrelen. Het was alsof ik niet weg was geweest!

Vrijdag bijtijds op, want we werden opgehaald voor het beklimmen van de jongste vulkaan ter wereld, de Cerro Negro, oftewel 'zwarte heuvel'. Hij is ontstaan bij een uitbarsting in 1850 en is nog steeds actief en groeiend. Nu is hij 725m hoog.
Na een ritje van een uur over het platteland kwamen we aan bij de vulkaan. Onze groep bestond uit 6 Nicaraguanen uit Managua en wij tweeën (Marjan en Wouter zijn door naar granada gegaan). We hadden in 3 kwartier boven kunnen zijn, maar de helft van de groep ging nogal traag. We hebben dus heerlijk veel kunnen relaxen en kunnen genieten van het uitzicht. En kregen veel uitleg. Zo vertelde de gids ook iets over de gesteentes en welke stenen snel en welke langzaam gestold waren. Dit was alleen precies tegenovergesteld. Toen we dit later tegen hem zeiden, zei hij 'Tja, er zijn heel veel verschillende gesteentes. Er is geen theorie op de natuur toe te passen. De natuur heeft altijd het laatste woord.' haha..tegen dit creatieve antwoord hadden we natuurlijk niets in te brengen ;-).
De krater was prachtig..zwart, rood, geel en wit en op verschillende plaatsen zag je stoom. Bovenop de krater werden we bijna weggeblazen door de wind; dat ging maar net goed.
En toen kwam het leukste deel: ashboarding. Op een soort slee gingen we van het hoogste punt recht naar beneden. Nol was verreweg de allersnelste binnen een halve minuut. Van de dames was ik de snelste in ca 1,5-2 minuten (de langzaamste deed het in een half uur). Erg leuk!
's Middags nog even naar de kapper geweest voor € 2,- p.p.. Gezellig in een soort woonkamer, waar iedereen gewoon tv aan het kijken is.

Vandaag hebben we allebei Spaanse les en daarna pakken we de bus naar Managua. Beetje relaxen daar in ons hotel met zwembad en dan komen Ellen en Noah gezellig 's avonds aan. Erg leuk hen dan weer te zien!

Veel liefs uit León en alvast heel fijne feestdagen toegewenst!

• 21 December 2013 - 18:15

Louis En Jeannine:

Hoi Nol en Catelijne,

Leuk om jullie leuke verhalen steeds weer te lezen. Het voelt een beetje alsof we het zelf meemaken.
    Wij wensen jullie vanuit een nat Gouda hele fijne kerstdagen

groet
    Louis en Jeannine