Watervaldouche, over het water lopen & ojo de aqua - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu Watervaldouche, over het water lopen & ojo de aqua - Reisverslag uit Moyogalpa, Nicaragua van Nol en Catelijne - WaarBenJij.nu

Watervaldouche, over het water lopen & ojo de aqua

Blijf op de hoogte en volg Nol en Catelijne

31 December 2013 | Nicaragua, Moyogalpa

Lieve allemaal,

Na een relaxmiddagje op Ometepe zijn we vrijdag lekker actief gaan mountainbiken. Ruim 25 kilometer heuveltje op, heuveltje af. Dat was best pittig in de volle zon, zeker voor Noah. Maar we hebben het alle vier gered. Eerst naar Charco Verde, een mooi natuurreservaat aan het meer. Daar hebben we een uitgebreide rondwandeling gemaakt naar een uitzichtpunt, langs een binnenmeertje en langs de apen en allerlei mooie vogels. Onderweg nog een zwemstop bij een strandje aan de rand van het natuurreservaat gemaakt. Daarna weer op de mountainbike; op weg naar onze tweede en laatste stop...de zogenaamde 'Jezus Maria punt', waar het lijkt alsof je over water kan lopen. Dat hebben we uiteraard gedaan en verder was het een leuk plekje om te zwemmen.

Na dit actieve dagje hebben we zaterdag lekker gerelaxt. We zijn naar een natuurzwembad, ojo de aqua, geweest. Toen ik daar in 2004 was, zag je daar een enkele local, was de toegangsweg vrij onbegaanbaar en was het een kleine modderpoel. In 2008, toen ik terugkwam, was het vrijwel onherkenbaar. Er was een zwembadje aangebouwd en er was een klein barretje neergezet. Nu, weer vijf jaar later, is het zwembad 3-4 keer zo groot geworden, is er een parkeerplaats naast gebouwd en staat er een groot restaurant bij. Nog steeds een heerlijk plekje, maar veel drukker met locals en toeristen. We moesten nu zelfs zoeken naar een zitplaats rond het zwembad.

Zondag was weer een actieve dag. We hadden vervoer geregeld naar het andere deel van het eiland om daar naar een waterval op de helling van de vulkaan (Maderas) te gaan. Ometepe is een klein eiland, maar doordat niet alle wegen verhard zijn en er veel keien liggen, doe je best lang over een paar kilometer. Na een mooie rit van twee uur waren we eindelijk aan de andere kant van het eiland. Daar begonnen we aan een klim- en klautertochtje naar de waterval. Eenmaal aangekomen hebben we alle vier een lekkere 'watervaldouche' genomen en onze lunchpakketjes opgegeten. Op de terugweg met de auto hebben we halverwege nog een zwemstop gemaakt op een andere, mooie plek op het eiland.

Maandag helaas alweer afscheid moeten nemen van dit mooie vulkaaneilandje en ons heerlijke hostel (hospedaje Soma). Om 9 uur vertrok onze boot om door te reizen naar de Pacifische kust, naar San Juan del Sur.

Alvast een fijne jaarwisseling en een fantastisch 2014 toegewenst.
Wij zullen dit jaar beginnen met een achterstand van 7 uur, maar dan komen wij ook in 2014 aan :-).

Liefs,
Nol en Catelijne